|
Krátka charakteristika kníh:
|
A. kresťanská duchovná literatúra:
|
1. FAKTY a ÚVAHY O
VIERE (a
niektorých problémoch) KRESŤANOV
(A5, 308 strán)
Kniha
sa zaoberá širokým spektrom otázok,
týkajúcich sa viery a života kresťanov, ale
i niektorých ich problémov,
vyplývajúcich napr. z nesprávnej
interpretácie niektorých textov hlavného zdroja
ich vierouky (Biblie), alebo z preberania názorov a
životného štýlu okolitého sveta,
ovplyvneného mnohými
novopohanskými náboženstvami, ale
najmä sústavnou indoktrináciou
myšlienkami ateistických humanistov. Môže
dobre poslúžiť nielen tým, ktorí sa
zaujímajú o tieto veci „ex privata
industria“ (napr. kvôli vyjasnenie si
niektorých – často nejednotne chápaných
– otázok kresťanského učenia i praxe), ale
môže sa stať aj vhodnou pomôckou pre učiteľov
a študentov pri výučbe náboženstva
(najmä na stredných školách).
Kniha
je rozdelená na tri časti:
I.
VIERA: V úvodnej
časti (v akejsi „prvouke vierouky“) sú vysvetlené základné pojmy,
napr. čo je to viera, láska (agapé), ospravedlnenie, obrátenie
atď. Ďalej tu čitateľ nájde „netradičnú“ exegézu Modlitby Pánovej
(„Otčenáš“), poznámky (opäť „netradičné") k Desatoru,
krédu a k niektorým iným dôležitým teologickým otázkam,
napríklad: ako chápať a vysvetľovať Písmo (základy hermeneutiky
a exegézy), ako je to s obeťami (v minulosti a dnes),
prečo človek niekedy nerozumie Bohu, čo je a aký je život, odkiaľ
pochádza a kam smeruje, ako je to „so životom po živote“? atď.
II.
KRESŤANIA a svet (a „svet v kresťanoch“): O tom, ako sa kresťania
vyrovnávajú s problémami z konfrontácie so svetom; o
vplyve sveta na nich, ale aj o ich pôsobení na svet, o evanjelizácii,
o kresťanskej rodine, o vzťahu k starým ľuďom,
k vrchnosti, ale aj o úplatkoch, o zdraví
a chorobe (sú tu i praktické rady pre správnu životosprávu
a pre ošetrovanie chorých) atď.
III.
CIRKEV, cirkvi a náboženstvá:
O Cirkvi Kristovej i o „cirkvách
svetských“, o sviatkoch, symboloch,
tradíciách i niektorých dogmách,
ale tiež o nekresťanských náboženstvách
(islame, judaizme) a synkretických či
novopohanských kultoch (ako je napr. New Age, rôzne odrody
hinduizmu, budhizmu, munizmus, scientológia atď.).
Sú tu aj state o globalizácii –
politicko-ekonomicko-vojenskej
i nábožensko-ideologickej (t.j.
o synkretických tendenciách globalistov,
skrývajúcich sa niekedy za
populárny – a často
zneužívaný – „ekumenizmus“). Čo o
tom všetkom hovoria biblické
proroctvá?
|
2. FAKTY a ÚVAHY O ŽIVOTE – o jeho pozoruhodnostiach,
pôvode, podobách, poruchách, poslaní, pokračovaní…
(A5, 108 strán).
Autor ponúka pohľad na život – tento
jedinečný, obdivuhodný, vedou nevysvetlený a nevysvetliteľný fenomén –
z rôznych aspektov, najmä (ale nielen) biologického a duchovného.
V knihe – ako naznačuje jej podtitul – nájdete FAKTY o:
pozoruhodnostiach
života (o rôznych, často veľmi podivuhodných formách života; o divoch živej
prírody, o tzv. „inteligentnom designe“; o tom, ako vynálezcovia
kopírujú to, čo už bolo dávno „vynájdené“ – Stvoriteľom…),
pôvode
života (o spore „evolúcia verzus kreácia“; o „hlinených nohách
darvinizmu“; o tom, ako je to s tzv. „vedeckým svetovým
názorom“…),
podobách
života (o troch úrovniach života: vegetatívnej, animálnej a duchovnej;
a o vzťahoch medzi nimi),
problémoch
života (predovšetkým o chorobách, ich príčinách; ale i o zdraví,
o uzdravovaní a ošetrovaní)
a ÚVAHY o:
poslaní
života (o jeho zmysle a cieli) a o
pokračovaní
života (o tom, ako je to s tzv. reinkarnáciou, t.j. „prevteľovaním“,
atanáziou, t.j. nesmrteľnosťou a s anastáziou, t.j. vzkriesením).
|
3. L. N.
TOLSTOJ a jeho životné otázky –
VIERA a UMENIE

(A5, 125 strán).
Túto
knihu označil jej autor ako „malú splátku
veľkého dlhu“ voči Tolstému: mala by aspoň
trochu zmierniť neprávosti, ktoré sú
páchané na jednom
z najväčších svetových
géniov – umelcovi, mysliteľovi, reformátorovi
a neľútostnom kritikovi spoločnosti, z ktorej
sám pochádzal; neprávosti, ktoré
sú na ňom páchané jednak
ignorovaním (nevydávaním jeho diel,
najmä tých, ktoré si on najviac cenil, teda
traktátov, kritických pojednaní, ale aj
beletristických diel z posledného
obdobia svojho života), jednak jeho otvoreným
ohováraním, očierňovaním (takým je
napr. pamflet „Starší brat
„Pánaboha“ v knihe
„Intelektuáli“ od P. Johnsona,
ktorá je na našom knižnom trhu). Autor vo svojej
knihe ponúka jednak „skicu portrétu
Tolstého“ – mysliteľa, reformátora,
umelca, človeka–kresťana (ktorý svoje kresťanstvo berie
veľmi vážne), jednak vlastný preklad siedmych
kratších Tolstého diel
z posledného obdobia jeho života (niektoré
sú uverejnené celé, z iných sú
vybraté typické ukážky); čitateľ bude možno
prekvapený ich aktuálnosťou – i dnes, po
zhruba sto rokoch od ich napísania.
|
4. POZNANIE... – otázka života a smrti
(1. vydanie: A5, 93
strán; 2. vydanie: A5, 186 strán).
Poznanie
Boha a Jeho Syna je podmienkou i známkou spásy, t.j. získania večného života
(podľa J 17,3). Inou alternatívou je:
nepoznanie Boha, odmietnutie evanjelia
Ježiša Krista – a následná smrť,
večné zahynutie, definitívna záhuba
(2Tes 1,8.9). Lebo: „Boh nám dal večný
život… v Jeho Synovi: kto má Syna, má život;
kto nemá Božieho Syna, nemá život.“ (1J
5,11.12).
Ale
sú tie poznania, ktoré ponúkajú vierouky
rôznych cirkví, tým naozajstným,
pravým poznaním? Cesta k prameňu (poznania) smeruje vždy proti
prúdu (tradícií, konvencií, ale často i cirkevných dogiem).
(1. vydanie je vypredané).
|
5. ATEIZMUS – TEIZMUS – KRESŤANSTVO
(A5, 150 strán)
Kniha
sa skladá zo štyroch častí:
I. NEVERECTVO a VIERA (o kresťanskej viere i
„viere“ nevercov), II. VIERA a KRESŤANSTVO (nie
každý kto „verí“ je kresťanom; o
ceste k viere, zdolávaní
pochybností a iných prekážok), III.
KRESŤANSTVO a ŽIVOT (dôležité
otázky kresťanstva vo vierouke i
v praxi), IV. ZMYSEL a CIEĽ ŽIVOTA.
|
6. »NOVÝ
VEK« alebo KONIEC TOHOTO (»STARÉHO«) VEKU?
(A5, 70 strán)
Hnutie New Age – nepriateľ kresťanstva; čo
mali s ním spoločné nacizmus a komunizmus? Za čím všetkým sa skrýva toto
hnutie? (Ezoterika, východné kulty, tzv. alternatívna medicína, globalizmus
atd.). Aký je pohľad kresťanov na tieto otázky? Ideológia evolucionistov (darvinistov)
a jej „hlinené nohy“. Niečo o érach, letopočtoch, kalendároch.
|
7. ÚVAHY – podnety na zamyslenie pre
veriacich i „neveriacich“
(A5, 92
strán)
O vzťahu
vedy a viery, o podstate viery kresťanov; o zdraví i
chorobe; o pomoci ľuďom na pomoc odkázaným a o
iných dôležitých otázkach; + vyše 60
duchovných „mini“ úvah
(„kvapiek“).
|
8. BYŤ
KRESŤANOM – prečo a ako?
(30 strán).
Evanjelizačná brožúra, v ktorej sú
stručne zhrnuté základy viery kresťanov: Čo to znamená byť kresťanom? Možno,
že si členom niektorej kresťanskej cirkvi, ale si aj údom Cirkvi Kristovej
(„Kristovho tela“)? Možno sa aj občas uchádzaš u Boha o Jeho
priazeň, rád od Neho prijímaš pomoc a rôzne dary, ale či aj splácaš svoje
dlhy voči Nemu a plníš si svoje povinnosti voči Jeho synom a dcéram,
t.j. tvojim blížnym?
|
9. MOJE KRÉDO – v čo, komu a prečo verím
(A5, 87 strán).
Nie je to iba osobné vyznanie autora,
ale aj pohľad na krédo (vyznanie) kresťana vo svetle Božieho slova (teda nie
nebiblických dogiem).
|
10. Listy
cirkvi
(A5, 22 strán)
V prvej
časti je uverejnená polemika medzi
„kresťanskými evolucionistami“ a
„kreacionistom“, ktorá prebehla v r. 2002-2003
na stránkach časopisu ECAV Cirkevné listy; v druhej
časti (Listy) sú kritické pripomienky autora
k postojom niektorých cirkevných činiteľov
k otázkam „ekumenizmu“
(synkretizmu a evolucionizmu.
|
11.Viera ateistov
a synkretistov verzus viera kresťanov
(A5, 95 strán)
Kniha sa zaoberá veľkým svetonázorovým
sporom a ponúka odpovede na výhrady (obvinenia) „kritikov“ (nepriateľov)
kresťanskej viery; je rozdelená na štyri časti: I. Stvoril nás Boh, či evolúcia? II. Koná Boh vo svete? (O zázrakoch,
o prítomnosti zla a utrpenia vo svete, o „nových ľuďoch“); III. Čím je Biblia? (O vierohodnosti
Biblie, o jej pôvode a význame); IV. Kým bol Ježiš? Bol Kristom? Čím je Kristus? Je jedinou cestou k Bohu?
|
12. Adolf von Harnack: Stručné Dejiny dogmy
(A5, 244 strán)
Prvé vydanie slovenského prekladu knihy,
ktorá patrí ku „klasike“ svetovej teologickej literatúry. Autor, svetoznámy
nemecký teológ, veľmi prehľadne a pôsobivo opisuje dejiny dogmy – mohli by
sme aj povedať: vývoj kresťanského myslenia
– od apoštolskej doby až po 16. stor., kedy sa
– podľa autora – vývoj dogmy končí, a to
trojakým spôsobom: v potridentskom
katolicizme, v socinianizme
a v evanjelickej reformácii. Kniha veľmi
presvedčivo a pôsobivo ukazuje ako sa pôvodne
jasné a jednoduché evanjelium postupne deformovalo
a zatemňovalo pohanskou filozofiou, ako bola
evanjeliová sloboda udusená cirkevným
zákonníctvom, ako všetko nakoniec
skostnatelo v rigídnych, nemenných
dogmách, ktoré sú často od pravého,
biblického evanjelia veľmi vzdialené.
|
13. Kultúra
Západu v agónii – O cestách európskeho
umenia a estetiky od renesancie až po ich exitus
a o západnej civilizácii vo svetle
biblických proroctiev.
(A5;
200 strán, z toho 36 str. obr. príloha na kriedovom papieri – 307
reprodukcií od 121 umelcov)
1. Aké boli cesty európskeho umenia
a myslenia?
Aké premeny postihli filozofické názory a
umelecké štýly za posledné
poltisícročie (od talianskeho quttrocenta po
„modernizmus“ 20. storočia)? – 2. Čo je a aký je humanizmus? K čomu viedol
priamo a čo spôsobil nepriamo (rôzne reakcie na humanizmus a ich
dôsledky)? – 3. Čo je a aké je umenie? Čo o tom hovoria
kresťanskí myslitelia a čo tvrdia ateistickí estetici (filozofi
a umelci)? – 4. Čo je a aká je naša civilizácia? A aké sú
jej výhľady pri prevratne sa rozvíjajúcej technike a súčasne prudko
upadajúcej kultúre (estetike a etike)?
Na
tieto otázky (i viaceré iné) hľadá
odpovede autor tejto knihy. Pritom vychádza: – a.) zo
vzájomnej konfrontácie názorov
najvplyvnejších mysliteľov a umelcov rôznych
svetonázorov a filozofických, resp.
umeleckých smerov, – b.) zo vzájomnej
konfrontácie diel umelcov svetového mena za obdobie
vrcholnej renesancie až po nástup „modernizmu“ na
konci devätnásteho a v prvej
polovici 20. storočia, –
c.) z konfrontácie faktov
(historických i súčasných
udalostí a spoločenských javov)
s biblickými textami.
Kniha
má päť častí a pomerne obsiahly prológ
a epilóg. V časti I. – IV. autor
sprevádza čitateľa po najvýznamnejších
centrách svetového umenia obdobia od 15. do 20. storočia.
V časti V., nazvanej „Ako ďalej“, sú
úvahy o „prognóze“ (ďalšom
vývoji) umenia a západnej kultúry
vôbec. Prológ obsahuje stručný
náčrt filozofických názorov od počiatku
humanizmu po existencializmus a Epilóg pohľad na
niektoré významné udalosti a spoločenské
javy súčasného sveta cez prizmu biblických
proroctiev.
Autor by si želal, aby si čitateľ (po
dôkladnom zvážení uvedených faktov) sám urobil predstavu o stave súčasnej
kultúry Západu a aby si našiel svoje miesto v chorom organizme nášho
sveta (pretože okrem chorobou zachvátených orgánov v ňom predsa len ešte
existujú aj „kolónie zdravých buniek“).
|
14.
Kamienky z mozaiky ANTROPOLÓGIE: darvinizmus,
biblická antropológia, „dynamológia“
(„malá exkurzia do sveta veľkých síl“)
(A5, 128
strán)
Antropológia – náuka
o človeku
je veľmi široký a „pestrý“
vedný odbor. Je to v podstate mozaika, skladajúca sa
z množstva kamienkov rozličnej farby a veľkosti; niektoré
z nich sú v centre obrazu a podieľajú sa
na zobrazení „ústrednej postavy“ (resp.
„deja“), iné ústredný výjav iba
dopĺňajú alebo „dekorujú“. Ale aby bola vec
ešte zložitejšou: veľa je nielen kamienkov, ale aj
samotných mozaík je niekoľko,
a každá z nich zobrazuje človeka inak (cieľom každej
antropológie je pritom podanie kompletného
a verného obrazu človeka): úplne inak vypadá
človek na mozaikách, pochádzajúcich
z dielní humanistických, čiže
evolucionistických (ateistických) vedcov
a mysliteľov, ako na tých, ktoré
ponúkajú napríklad ich kolegovia
z „kreacionistického“
(teistického) tábora (či už kresťanského alebo
židovského).
Autor tejto publikácie dáva
na vedomie svojmu čitateľovi už názvom knihy, že nejde o kompletný obraz –
taký obraz nepodáva ostatne žiadna kniha o antropológii (a to pre
obsiahlosť „antropologickej problematiky“) –, ale iba o „kamienky z
mozaiky¼“. Sú to
však kamienky veľmi pestré, a sú „zo samého stredu obrazu“, teda také,
ktoré sú pre zobrazenie podstaty a zachytenie charakteru toho, koho (resp.
čo) zobrazujú najdôležitejšie.
Biológia, teológia
(presnejšie biblická zvesť) a fyzika
poskytujú tri rôzne pohľady, resp. pohľady z troch
rôznych strán na vysokú „horu poznania“
života všeobecne, a života človeka špeciálne.
Syntéza týchto troch pohľadov môže prispieť
k nájdeniu najschodnejšej „trasy
výstupu“ na túto neprebádanú
„horu“. Pomáha odhaliť mnohé
súvislosti, ktoré sú nielen poučné,
užitočné, ale aj zaujímavé a krásne.
Autor ponúka fakty, videné zo
spomínaných troch pohľadov, a to s nádejou, že čitateľ v nich
nájde práve to poučné, užitočné, zaujímavé a krásne.
A možno, že práve to ho podnieti venovať sa hlbšie (a širšie) týmto
otázkam, získavať ďalšie informácie, a vytvárať si tak komplexnejší
obraz o človeku (teda i o sebe), a o stvorenstve vôbec.
Uvidí tak divy a nádheru, ktorú by inak nevidel. Lebo iba odstránenie
klapiek jednostrannosti alebo povrchnosti z „očí našej mysle“ nám
umožňuje dívať sa, uvažovať i konať tak, že dokážeme vidieť, akceptovať
a rešpektovať mnohé veci, ktoré pre nás predtým boli „neviditeľné,
hoci ležali pred našimi očami.
|
15. PRÍBEHY,
PRISTAVENIA (a PRÍDAVKY)...
(A5; 76
strán)
Príbehy môžu byť rôzne,
napr. okrem dobrodružných (či dokonca „akčných“) i „nedobrodružné“ (či
dokonca „všedné“, každodenné); popri fiktívnych (či dokonca
fantastických) i realistické (či dokonca reálne, autentické)
Pristavenie
sa môže
byť i pripomenutím si a zamyslením sa. A pripomenutie
môže byť aj napomenutím (ktoré môže byť užitočné pre tých, čo sa
dokážu zamyslieť).
Prídavky
dopĺňajú a „doťahujú“ – vlastne
dopovedajú „napovedané“ (napr.
v „príbehoch“ alebo
„pristaveniach“).
Naše
„príbehy“ nie sú určené pre
tých, ktorí hľadajú vzrušenie
(dobrodružstvo), ani pre tých, čo prahnú po krvi a
zločinoch (čo sa vyžívajú v drsných
„akčných“ príbehoch), ba ani pre tých,
čo obľubujú tajomnosť, ktorým učarovala
„mysterióznosť“ (a ktorých často
„počaroval“ okultizmus – rodný brat
mysterióznosti).
Kniha
je určená tým, ktorí dokážu
zamýšľať sa nad tým, čo prečítajú,
ale aj nad tým, čo prežívajú – (nad svojimi
vlastnými „príbehmi“); je určená
tým, čo sa dokážu „pristaviť".
|
16.
Výber zo ZÁPISKOV chlapca, muža, starca
(A5, 28 strán)
„Zápisky“ sú príbehom života, prežitého síce
nie nejako „dobrodružne“, ale napriek tomu sú azda predsa len poučné – najmä
opisom tých „pádov a vstávaní“, no tiež neustáleho hľadania
(a občas i postupného nachádzania).
Podstatnú
časť „Zápiskov¼“
tvorí denník, vedený jedným človekom
v priebehu viac než jedného polstoročia. Preto
sú (napriek tomu, že ich autor je ten istý)
„zápiskami chlapca“, „zápiskami
muža“ i „zápiskami starca“. Sú nielen
opisom udalostí – veľmi intímnych, ale aj
takých, ktoré „hýbali svetom“;
banálnych i zložitých (možno aj
zaujímavých) –, ale sú tiež priamym svedkom
prebúdzania sa citov (čistých a vznešených)
i vášní (zničujúcich a
zraňujúcich); sú svedkom dozrievania muža (po
stránke citovej, rozumovej i duchovnej), a
následnej postupnej modulácie (niekedy i
radikálnej korekcie) niektorých jeho predstáv
(snov), názorov a postojov.
Sú
obrazom i dôkazom toho, že myslenie a konanie človeka
v jednotlivých obdobiach jeho života ovplyvňuje
akýsi „trojduel“, prebiehajúci
neustále v jeho duši – súboj troch
„aktérov“: pudov, rozumu a
morálky.
V tomto
„trojdueli“ (ktorý hýbe „kyvadlom
duše“) môže prechodne víťaziť
hociktorý z „aktérov“, a preto
i „hojdačka života“ sa môže občas nachádzať
v rôznych (i v extrémnych a
nebezpečných) polohách. Dôležité je
však, aby nezastala; a to ani v žiadnej
extrémnej polohe, ale aby ani nezostala nehybne stáť
v tom „najbezpečnejšom“ (t.j.
najnižšom) bode.
Život je
pohyb – tam, kde nie je pohyb, nie je ani život. Avšak „prílišný pohyb“
(alebo dlhodobý „pobyt v extrémnych polohách“) tiež nie je dobrý, je
dokonca nebezpečný.
Na
to, ktorý z „aktérov“ momentálne v
„trojdueli“ víťazí, má vplyv
vzájomný pomer ich síl v danom okamihu.
A sila jednotlivých „aktérov“
závisí viac ako od „subjektu“ (človeka,
v duši ktorého boj prebieha), od istých
„objektívnych daností“.
Tento
„Výber zo Zápiskov“ obsahuje práve
tie ich časti, ktoré hovoria o
spomenutom „trojdueli“, ale tiež o tom, aký je vzťah medzi snami a realitou – o tom,
že o naplnení snov možno hovoriť aj vtedy, keď boli transformované
v realitu, ktorá má síce inú podobu (možno menej romantickú a fantastickú),
ale jej podstata sa nezmenila; čiže keď „plody“, ktoré realita priniesla, sú
rovnaké, iba azda trochu „zrelšie“, ako tie, ktoré boli obsahom snov
mladosti
.
|
17. Solus Christus – totus Christus
(A5; 28 strán)
„Solus
Christus“
(jedine Kristus) je jedna zo zásad protestantskej teológie. Znamená, že spásu
môžeme získať iba prostredníctvom Krista (toto tvrdenie sa opiera o mnohé
texty NZ, napr. J 3,16; 14,6; 1Tim 2,5 a i.).
Ak
však hovoríme „prostredníctvom
Krista“, máme mať na mysli „celého
Krista“ (totus Christus), nie iba jediný jeho čin,
alebo jednu stránku jeho života (či dokonca len jeho smrť).
„Totus Christus“ – to sú všetky stránky
a úseky príbehu Ježiša Nazaretského, ktorý ako syn človeka sa stal synom
Božím, Kristom a Pánom (a to na základe Božieho vyvolenia, povolania,
čiže Božieho pomazania). Celý Kristus – to znamená historický
Kristus (základ nášho poznania charakteru a služby pravého Božieho
svedka), súčasný Kristus (náš vzor a vodca – hlava Cirkvi) i eschatologický
Kristus (naša nádej).
To, čo bolo v priebehu času pridané
k „solus“ (Christus), treba odstrániť; a to, čo
bolo odstránené z „totus“ (Christus), treba
k nemu opäť pridať (vrátiť)! A to aj vtedy, ak by pritom malo ísť
o revíziu starých kultov a dogiem.
|
18. Malý príspevok k reštaurovaniu
veľkej budovy – k naplneniu odkazu k veľkej úlohe kresťanov: SEMPER REFORMANDA
(A5, 400 strán)
Už
názov knihy napovedá, o čo v nej ide:
o poukázanie na vážne poškodenia
(deformácie) budovy kresťanského učenia, a to s cieľom
prispieť aspoň malým dielom k jej prepotrebnému
reštaurovaniu. Tie deformácie nespôsobil „zub
času“, ale ľudia, ktorí svojvoľne systematicky
poškodzovali budovu dvoma nebezpečnými
spôsobmi: jednak synkretizmom –
primiešavaním (resp. „pristavovaním a
naliepaním“) rôznych cudzích prvkov, jednak
likvidovaním, odstraňovaním
(„vybúravaním“) dôležitých
nosných prvkov budovy.
Autor
sa zameriava na sedem hlavných otázok (sedem poškodených nosných
prvkov), čím je dané aj rozdelenie knihy na sedem relatívne samostatných
častí: 1. O Božom Svetle (o rôznych druhoch Božieho
zjavenia, čiže „Božích komunikačných kanálov“, ktorými ľuďom Boh oznamoval
a oznamuje pre nich dôležité správy), 2. O Božom Slove
(najdôležitejšom Božom zjavení – „komunikačnom kanáli“), 3. O Božom
Zákone (najdôležitejšej časti Božieho Slova; a o „prikázaniach Ježiša
Krista“), 4. O Bohu – Zákonodarcovi (Stvoriteľovi
a našom Otcovi, ale aj Sudcovi; a o tom, ako si mnohí ľudia
„stvorili boha na svoj obraz“), 5. O Ježišovi z Nazareta
(ktorý sa stal Kristom a naším Pánom,
ale aj „novelizátorom“ a
„interpretátorom“ Božieho Zákona), 6. O viere a o vyznaniach viery (o
rôznych aspektoch viery a o rozličných vyznaniach – „klasických“ krédach,
o osobnom vyznaní i o neverbálnych vyznaniach), 7. O živote
časnom (z pohľadu biologického, medicínskeho a teologického; ale i o
„hlinených nohách“ dnes už obsolétnej, no stále umelo živenej Darwinovej
hypotézy) i večnom živote (Ide pri ňom o atanáziu alebo
o anastázu? Čo o tom hovorí Boh vo svojom Slove?).
Kniha
obsahuje aj tri prílohy: najrozsiahlejšiu z nich tvorí päť
kníh „Nového“ („novelizovaného“) Zákona v súčasnom jazyku; ďalšou
je úryvok zo svetoznámej knihy A. v. Harnacka „Dejiny dogmy“
a tretia je zostavená z citátov z jednej publikácie
antinomistu (popierateľa platnosti Božieho Zákona) a z kritických komentárov
k nim.
|
|
B. Medicína:
|
19. Neurálna terapia (podľa
HUNEKEovcov)
čiže: Lokálne anestetiká v liečbe bolesti a iných
chorobných stavov, v ktorých etiopatogenéze hrá rozhodujúcu úlohu
porucha neurovegetatívnych regulácií.
Autor:
MUDr. Milan Beňo; vydal a vytlačil: Bratia Sabovci, s.r.o., Zvolen;
nakladateľ: BEEM, Sliač.
Formát
knihy: A5; počet strán: 160; počet obrázkov (perokresby a fotografie): 106.
Väzba je v dvojakom vyhotovení: „V2“ (s mäkkým obalom)
alebo „V8“ (s tvrdým obalom).
V osemdesiatych rokoch 20. stor.
bola v bývalom Československu oficiálne uznaná a uvedená do
praxe nová liečebná metóda – neurálna terapia. Aktom tohoto jej uznania
a súčasne „inštitucionalizovania“ bolo schválenie založenia Komisie
pre neurálnu terapiu pri Slovenskej fyziatrickej spoločnosti
(predsedom Komisie bol autor tejto knihy).
Neurálna
terapia síce používa lokálne anestetiká, ale nie je
lokálnou anestéziou. Lokálna anestézia pominie po 30 – 60 minútach, účinok
neurálnej terapie však pretrváva dni, týždne, mesiace, roky, poprípade je
trvalý; niekedy dôjde k náhlemu vymiznutiu všetkých prejavov
chronického ochorenia („sekundový fenomén“) už po jedinej injekcii (ak sa
ňou vyradení tzv. „zdroj iritácie“).
V prvej
časti tejto knihy nájdete vysvetlenie základov etiopatogenézy veľkej
skupiny chronických chorôb (vrátane tzv. „patologickej bolesti“),
spôsobených zlyhaním biologickej negatívnej spätnej väzby (t.j. vytvorením
„patologických reflexov“), ako i mechanizmu účinku neurálnej
terapie (a iných metód reflexnej liečby)
V ďalšej
časti knihy sú uvedené indikácie a podrobne je opísaná technika
injekcií pri dvoch odlišných, ale vzájomne sa doplňujúcich postupoch
neurálnej terapie: pri „segmentovej liečbe“ (čo je typická forma
„reflexnej terapie“) a pri „liečbe sekundovým fenoménom“
(čo je eliminovanie zdroja dlhodobej iritácie, ktorá viedla k dysfunkcii
neurovegetatívneho systému a k následnému vzniku ochorenia, často na
mieste veľmi vzdialenom od „zdroja iritácie“).
Účinok
a bezpečnosť neurálnej terapie sú závislé
nielen od jej správneho indikovania, od pozorného zhodnotenia klinického
stavu pacienta, ale aj, ba najmä, od precíznosti vykonania liečby – teda od
toho, či sú injekcie (niektoré z nich sú pomerne „neobvyklé“)
aplikované lege artis (t.j. presne a bezpečne).
Táto veľmi účinná, a pritom nie
finančne náročná liečebná metóda je dostupná prakticky každému lekárovi. Bez
„sprievodcu“ by to však bolo ťažko možné. Stať sa takým sprievodcom má ambíciu
táto kniha: záujemcovi by mala poskytnúť najprv nezbytné teoretické
základy neurálnej terapie, a potom by sa mala stať jeho „manuálom“ – praktickým
návodom a radcom, ktorý by mu pomohol dosiahnuť vyššie spomínanú
nezbytnú presnosť a bezpečnosť; k tomu má poslúžiť jednak podrobný
opis všetkých základných postupov, jednak viac ako stovka názorných
obrázkov (kresieb a fotografií).
|
20. starnutie
a staroba -- príčiny, príznaky, problémy (prevencia a pomoc pri problémoch)
(autor: MUDr. M.B.
Benjan; formát A5; 44 strán; tretie, doplnené vydanie, rok vyd. 2017)

„Staroba – choroba!“ „Proti veku nieto
lieku!“
Naozaj platia tieto príslovia?
Je v nich iste veľa pravdy, ale nemožno ich brať
doslovne.
Lebo
staroba nie je choroba (i keď je často chorobami
sprevádzaná), ale je to fyziologický stav (i keď
niektoré fyziologické funkcie
organizmu v starobe občas už nefungujú ako predtým);
je to skrátka
fyziologický stav istého (involučného) obdobia
života človeka. Keďže involúcia (t.j.
„spätný, regresný vývoj“)
postihuje všetky orgány a systémy (i keď
nie rovnako intenzívne, a navyše individuálne
rozdielne), aj poruchy,
ktoré sa v tomto období objavujú, majú
isté špecifiká, a to nielen
pokiaľ ide príznaky, ale aj o liečbu.
To „proti veku (proti starobe, starnutiu) nieto
lieku“ naozaj platí – ale proti chorobám, ktoré starobu sprevádzajú, sú lieky, resp. možnosti liečenia (niekedy prostriedkami chemickými, inokedy
fyzikálnymi postupmi; niekedy konzervatívnymi, inokedy chirurgickými metódami).
Teda možnosti liečenia sú, aspoň niekedy!
Ale kedy? Niečo sa o tom dozviete v tejto publikácii.
Veľký význam má aktivita
– telesná i duševná,
a tiež spôsob stravovania, skrátka životospráva.
Ale aká aktivita, životospráva? Aj táto problematika je tu rozobraná.
Dôležité je aj prostredie,
najmä vzťah ľudí – blízkych i cudzích. No
aký vzťah? Aj tejto otázke sa autor venuje, a to dosť podrobne.
Nemožno zabúdať, že aj duchovný život človeka môže veľmi ovplyvniť jeho vyrovnávanie sa
s rôznymi problémami, teda aj so starobou. Aký duchovný život môže pomôcť vyrovnať sa so starobou (ale aj odchodom
z tohto sveta)? Aj o tom sa tu píše.
Táto
publikácia (toto je už jej tretie
vydanie) je – ako napovedá titul – o
príčinách a príznakoch starnutia,
o problémoch starých ľudí, a tiež
o možnom
predchádzaní a riešení týchto
problémov (aspoň niektorých).
I keď je písaná prevažne odborným štýlom (lebo
nie vždy možno hovoriť o zložitých odborných veciach „kuchynskou“ rečou), iste
jej porozumie aj „laik“, pretože každý odborný výraz je preložený do
slovenského jazyka, poprípade je jeho význam podrobne vysvetlený
v poznámke pod čiarou.
|
21. PROBLÉMY pri liečení a pri liečení sa
pre CHYBY a OMYLY lekárov
a pacientov
(najmä v poznávaní a v
chápaní "fungovania života" v zdraví a v chorobe)

(A5, 128 strán)
Je
až neuveriteľné, koľko chýb a omylov sa vyskytuje
v najdôležitejšej
oblasti medicíny – pri liečení chorých.
Auto na ne (aspoň na tie
najčastejšie) upozrňuje, pričom sa nesústreďuje na
nejaké „senzačné kauzy“,
ktoré sú takou „vďačnou témou“
médií, ale najmä na tie
„bežné“, o ktorých
sa mlčí (pretože buď nie sú považované zaič n
závažného), alebo sa o nich
neraz ani nevie (lebo nie sú pokladané za chyby).
Chýb a omylov sa dopúšťa každý;
dopúšťajú sa ich teda aj lekári (pri liečení svojich pacientov), a
pochopiteľne, ešte častejšie sa ich dopúšťajú samotní pacienti. Samozrejme, že
potom musia vznikať aj problémy, raz menej, inokedy viac závažné (predlžuje,
predražuje, ale hlavne komplikuje sa liečba,ba v krajnom prípade dochádza i
k ohrozeniu života).
Príčin chýb a omylov môže byť veľa, napr. nedbalosť,
podcenenie niektorých faktov, únava¼, no najčastejšou ich príčinou je nevedomosť
(nedostatok informácií, alebo
ich chybné „spracovanie“). Týka sa to ako
liečiacich, tak i liečených. Zdanlivo
v tomto „vedú“ pacienti (pochopiteľne, veď
sú v tejto oblasti neškolení
– sú to „laici“); ak však
uvážime, že väčšina z nich sa
k potrebným
informáciám nedostane vinou svojich lekárov
(ktorých povinnosťou je poskytnúť
svojim pacientom aspoň tie najzákladnejšie
informácie), potom aj ich neinformovanosť
možno pričítať na konto liečiacich.
Autor
upozorňuje
na najčastejšie oblasti problémov (chýb a omylov),
ktorými sú napr. už
spomenutá informovanosť, voľba metódy a načasovania
liečby, užívanie liekov, životospráva,
ošetrovanie chorých a starých.
Pritom však nezostáva iba pri upozornení,
resp. kritike, ale poskytuje aj informácie (aspoň
základné) o riešení
niektorých problémov, ako i o fyziologických
a patologických dejoch
v organizme (t.j. o „fungovaní života v zdraví aj v chorobe“), ktoré by mohli pomôcť
čitateľovi korigovať niektoré chybné
názory a prístupy k liečbe (i postupy pri liečbe), a tým možno aj
obmedziť počet problémov, a to ako lekárov (t.j. „problémov pri
liečení“), tak i pacientov (t.j. „problémov pri liečení
|
22. PO NAJŤAŽŠOM ÚSEKU CESTY kráčal s nami nielen ALZHEIMER
(A5, 84 strán)
Táto kniha je viac než
autobiografia – je to takmer „reportáž“, dokumentárny záznam o „dlhom
odchádzaní“ blízkej, milovanej osoby, o jej postupnom menení sa
v priebehu šiestich rokov – od prvých príznakov choroby do definitívneho odchodu...
Keďže autorom je lekár a obeťou choroby jeho manželka,
v knihe sa
striedajú odborné pasáže s vyslovene
intímnymi, poznatky lekára
(skúsenosti i úvahy) o podstate choroby a
možnostiach (či skôr
nemožnostiach!) jej liečby s líčením
problémov „opatrovateľa“ a
neskúseného „muža
v domácnosti“ a
s emotívnym opisom menenia sa
(psychického i fyzického) milovanej osoby,
ktorá po viac než päťdesiatich
rokoch spoločného života definitívne odchádza.
Ale tento opis priebehu
Alzheimerovej choroby nie je jedinou témou knihy. V pozadí je tu iný
silný motív; a ten sa znova a znova tlačí do popredia. Je ním hľadanie
odpovede na častú a trýznivú otázku mnohých ľudí: „PREČO?“ No aby bolo
možné odpovedať si na túto otázku, je treba vyjasniť si viaceré iné, napríklad:
Čo to je náhoda, a kedy už nemožno hovoriť o náhode? A ak
nejde o náhodu, čo je to potom? A tak práve „náhode a zámeru“ – a
rozpoznávaniu jedného od druhého (treba zdôrazniť, že z hľadiska veriaceho
človeka) – je venované veľká časť knihy. Podľa skúseností autora totiž práve
toto môže zásadne zmeniť postoje človeka: tak, že dokáže vidieť aj
v nepríjemných a ťažkých zážitkoch zmysel, že nestratí nádej, lebo vie,
že koniec bude dobrý, dokonca lepší, než by si sám vedel „naplánovať“.
Ak totiž motivácia úmyslov a
činov človeka je čistá a spravodlivá, potom – aj keď sa udalosti vyvíjajú tak,
že sa mu zdanlivo nič nedarí – môže si byť istý, že cieľ napokon dosiahne; aj
keď možno k nemu príde inou cestou, nie práve tou, ktorú mal pôvodne
naplánovanú.
|
23. Fakty a úvahy o AUTORITE a POSLUŠNOSTI
Treba o nich
vedieť, lebo to ich absencia je hlavnou
príčinou katastrofálnej morálnej krízy
(a všetkého, čo
s ňou súvisí) súčasného sveta,
najmä však „civilizovaného
a kultúrneho“ Západu
(autor: M.B. Benjan; formát A5; 64 strán; ISBN: 978-80-8141-160-1)
Dnes
sa stretávame s absenciou autority takmer všade:
v rodinách, školách, na
pracoviskách..., mnohí ľudia nerešpektujú
zákony, tradície a konvencie,
spoločenské a mravné normy (ktoré tiež
majú, alebo by mali mať autoritu). Niektorí svoj odpor k
autoritám dávajú ostentatívne najavo, napr.
svojím správaním sa na verejnosti, svojím
oblečením a pod. A pri tomto demonštratívnom
ignorovaní, poprípade potupovaní
autorít (žiak pri ponižovaní učiteľa, vodič pri
ignorovaní dopravných prepisov, podnikateľ pri
daňovom podvode, sexuálny deviant pri účasti na
„pride proteste“ atď.) sa cítia dokonca ako
„hrdinovia“. No nielenže sa tak cítia oni, tak
ich vníma neraz aj ich okolie. Ale predsa všetko toto je
znakom vážnej (možno smrteľnej) choroby spoločnosti,
v ktorej žijú takíto „hrdinovia“.
Autor
je presvedčený, že ono (takmer) všeobecné
ignorovanie autorít (so všetkými dôsledkami)
má príčinu v sekularizácii
(presnejšie v ateizácii) spoločnosti
v krajinách západnej (a strednej ) Európy:
Veď ak je možné ignorovať najvyššiu autoritu
– Boha, prečo potom rešpektovať iné (nižšie)
autority? (NB keď ich autorita – napr. autorita rodičov,
učiteľov, „vrchnosti“ – sa často opiera práve
o tú najvyššiu autoritu).
Ľudská
spoločnosť je zložitý systém. A v každom
systéme (biologickom, technickom i spoločenskom) platia
isté zákonitosti vo vzťahoch medzi riadiacimi
a riadenými prvkami. Ak sa tieto vzťahy narušia,
vzniknú problémy, v krajnom prípade i
zánik systému. No a neakceptovanie autority (riadiaceho
prvku, resp. systému), neposlušnosť – to nie je nič
iné ako hrubé porušenie normálnych
(zákonitých) vzťahov v systéme.
Preto
je tak dôležité obnoviť normálne vzťahy
v systéme – v našej spoločnosti:
rešpektovať autoritu (pokiaľ ide o skutočnú
autoritu, a nie o nejakú „pseudoautoritu“)
a poslúchať (ak príkaz nie je v rozpore
s pravidlami danými najvyššou autoritou).
O tom všetkom (Ako to je? Prečo je to tak, ako to je? Ako sa v tom orientovať? Ako a čo konať, aby to nebolo tak, ako to je?) je táto kniha.
|
24. základné CNOSTI, VLASTNOSTI a POVINNOSTI kresťanov
(autor: M.B. BenJan, formát A5, 32 strán, ISBN: 97-80-8141-194-6)
Kniha je určená (predovšetkým)
kresťanom. Ale tí sú rôzni: jedni veria z presvedčenia, iní sú „kresťanmi“
viac-menej formálnymi, jedni sú vysoko, iní menej vzdelaní, informovaní
(a týka sa to, pochopiteľne, nielen všeobecných vedomostí, ale aj
poznania v duchovnej oblasti), a pravdaže, a hlavne, hlásia
sa k rozličným konfesiám (ktorých vierovyznania sa môžu líšiť, niekedy aj
diametrálne. Môže potom existovať kniha, ktorá by stála zato, aby si ju
prečítali všetci? Stojí táto kniha zato, aby si si ju prečítal ty? Odpovedz si sám. Predtým si však polož tieto tri
otázky: ● Viem bezpečne, o čo by som sa mal v živote predovšetkým usilovať
a navždy si uchovať ? ● Viem s určitosťou, akým by som mal byť? ●
Viem, čo by som nikdy nemal prestať konať, a to aj popri všetkých prácach
a povinnostiach, ktoré život prináša?
● Ak to nevieš, čítaj,
aby si sa poučil – možno ti to pomôže zachrániť
sa. ● Ak to vieš, a aj žiješ podľa toho, čítaj, aby si si znova a znova
pripomínal, čo je pre tvoj život
najdôležitejšie. ● Ak to vieš, a nežiješ podľa toho, čítaj,
aby si sa dozvedel, že tvoje ignorantstvo ťa môže pripraviť o život. – časný i večný.
|
25. PREMENY (METANOIÓZY) - človek môže byť ČLOVEKOM
(autor: M.B. BenJan, formát A5, 172 strán, ISBN: 97-80-8141-211-0)
Táto kniha je o človeku – o nás ľuďoch. O ktorých, o akých ľuďoch? Sme predsa ľudia
rôzni.
A práve
o tej rôznosti sa tu píše.
O tom, akí sme (z hľadiska biologického,
filozofického, psychologického
i teologického). Tiež o tom, že
tá naša rôznosť je síce prirodzená
(normálna),
no že môže byť aj zámerne ovplyvňovaná
(v pozitívnom, ale v dnešnej
dobe, žiaľ, oveľa častejšie
v negatívnom zmysle). Autor upozorňuje aj
na skutočnosť, že každý človek sa môže zmeniť, a že
– hoci sa na jeho
premene podieľa viacero faktorov (síl),
z ktorých niektoré sú mimo neho –
že za svoju premenu (v pozitívnom i negatívnom smere) je
zodpovedný vždy sám.
Zmieňuje sa aj o tom, aké sily
(vnútorné i vonkajšie) sa na tých
premenách
podieľajú, a aké sú dôsledky
tých premien. Ako môžu zmeniť život jednotlivcov
(a sekundárne aj rôznych spoločenstiev ľudí).
V knihe teda nejde o premeny – metamorfózy
tela (o „premeny tvaru“, vzhľadu), ale o premeny vnútra človeka, jeho
„jadra“, podstaty, mysle (myseľ je grécky nus,
premena mysle je metanoia; od toho „metanoiózy).
Kniha je aj o svete, hlavne tom
súčasnom – i o jeho premenách (metamorfózach). Tiež o tom,
„čo od sveta môžeme čakať“ – dobré i zlé... a ako sa od toho zlého
chrániť.
|
26. HLBINY
a VÝŠINY V ŽIVOTE ČLOVEKA
podtitul: ZÁMER a ZMYSEL vo
svete, v živote (i v utrpení)
( Autor: M. B. BenJan; počet strán: 160; väzba: V2 (mäkká); formát: A5; ISBN:
978-80-8141-236-3)
„Čriepky
z psychiatrie a psychológie“: t.j. niečo o „slávnych“ viedenských
psychiatoch, ich školách, teóriách a metódach – najmä o V. E. Franklovi a
o jeho „logoterapii; „Kamienky z mozaiky noológie“: t.j. o mysli (νοῦς) a duchu (πνεύμα) človeka; „Vybrané kapitoly z autobiografie“:
t.j.
autentické príbehy zo života
Toto
sú názvy a stručný obsah troch častí knihy.
Prvé dve časti knihy by sa dali
označiť aj ako „teoretické základy“,
zatiaľ čo tretia vychádza viac
z praxe, zo skúseností. Ide v podstate o
„osobné svedectvá“ (niektoré
príbehy by bolo možné nazvať i
„kazuistikami“). Ide vlastne o konkrétne
dôkazy,
že to, o čom bolo písané
„teoreticky“, potvrdzuje aj „prax“.
Potvrdzuje
nielen, že to funguje, ale ukazuje aj, ako to funguje.
V knihe je
venované pomerne veľa miesta aj takým otázkam ako: Čo je to náhoda, osud, a čo zmysel,
zámer?
Akú úlohu hrajú na „hojdačke
života“ – pri „pádoch do
hlbín“ a pri
„vzletoch do výšin“? A aký
význam má hľadanie a poznanie zmyslu (resp.
zámeru) rozličných životných
situácií, a s tým súvisiaca voľba
medzi rôznymi
alternatívami nášho postoja (a konania)...
napríklad aj v prípade, keď nás
postihne utrpenie?
|
27. ÚŽASNÝ ŽIVOT
prežitý sub
specie aeternitatis, bez ortodoxie a dogiem S PRAVOU VIEROU autentického kresťana
(Autor: M. B. BenJan, počet strán: 144, väzba mäkká (V2), formát A5, ISBN:
978-80-8141-248-6)
Autor knihy upozorňuje na to, čo spôsobuje, že sme rôzni, čo nás niekedy
rozdeľuje. Niekedy sú to závažné, ba i neprekonateľné veci, inokedy však iba
vyslovené banálnosti, často len nedorozumenia. Môže ísť nielen o rozdiely
v povahe, v miere niektorých vrodených
vlastností a schopností
(napr. talentu, inteligencie), ale i o
odlišný spôsob vnímania sveta,
ktorý závisí od rôznych faktorov,
okolností – konštantne daných
i premenných
(vonkajších i vnútorných, nami
ovplyvniteľných i neovplyvniteľných).
Niektoré
z tých vecí modifikujú nielen naše
vnímanie, ale významne ovplyvňujú celé
naše bytie, naše vzťahy. Nie každý si však
uvedomuje, že aj vďaka tomuto
môžu byť rôzne „naše svety“ – to, že často rozdielne vnímame svet, a to často
aj napriek tomu, že sme súčasťou toho istého spoločenstva ľudí (národa, obce,
cirkvi, rodiny). Na tom sa veľa nezmení, ak nezmeníme svoj život. Preto
usilujme o túto zmenu, a k iným buďme tolerantní.
môžu byť rôzne naše životy – to, že náš život môže byť „pod psa“, ale i „úžasný“. No
toto sa však môže zmeniť. Nie
však bez
vlastného pričinenia, ani nie pomocou iba nejakých
„kozmetických korektúr“, ale
len vďaka radikálnej zmene mysle, ktorej sa hovorí,
práve preto, že je
radikálna, aj „obrátenie“ alebo
„znovuzrodenie“ (grécky biblický názov
pre túto
zmenu mysle je metanoia). Táto zmena
mysle spôsobí, že život môže byť žitý v
súlade so svojím zmyslom („zmysluplne“)
a so svojím poslaním (to poslanie má život
každého človeka, ale nie každý
ho dokáže nájsť a naplniť).
môže byť rôzna naša
viera – môže byť napríklad „ortodoxná“
i „ortopraktická“, emociálna i racionálna. Racionálna
viera – dôvera a nádej podopreté
dôkazmi
(uvažovaním, skúsenosťami), čiže viera,
v ktorej hrá dôležitú
úlohu
rozum, a ktorá je navyše arituálna a
nedogmatická, býva mnohými
spochybňovaná, no napriek tomu nie je horšia, naopak
môže byť oveľa
hodnotnejšia, ako tá „ortodoxná“.
Dokazuje to o. i. príklad života
a viery významnej osobnosti českého (i
slovenského) národa – zakladateľa
a prvého prezidenta nášho slobodného
štátu T. G.
Masaryka, ktorý sa k svojej viere – práve k takejto viere
(„presvedčeniu“, ako on hovoril) nielen verejne priznával, ale ju aj
prakticky dokazoval, a to ako verbálne, tak i celým svojím životom – žitým
„sub specie aeternitatis“. Aj o tom
je táto kniha.
|
28. BOŽIE SLOVO – SVETLO
(Autor M. B.
BenJan, počet strán: 200, väzba mäkká (V2), formát A5, ISBN: 978-80-8141-255-4)
Ex
umbra in solem! Vyjdenie z hlbokého, mrazivého
tieňa na slnko, z prítmia na svetlo –
prinavrátenie sa k Bohu,
k Jeho Slovu, k rešpektovaniu Jeho noriem, to je
jediná cesta –
nádej, že sa možno ten náš svet ešte
zmení k lepšiemu. Preto tí, ktorí
nestratili kontakt so Svetlom (Božím Slovom), a s jeho
Zdrojom –
s Pôvodcom všetkého, ktorí mu zostali
verní, mali by pokladať za svoju
povinnosť spolupracovať na projekte záchrany tejto časti sveta.
Každý podľa
svojich daností a možností by mal prispieť svojou
kvapkou, aby sa napokon vytvorila
rieka, ktorá by dokázala odplaviť tú záľahu
bahna, ktorá sa usadila, a stále sa
hromadí v „našej časti sveta“. Toto nie
je žiadna utópia. Máme totiž
všemocného Spojenca, ktorý v minulosti už
mnohokrát preukázal svoju Moc a
Lásku – , že nielen dokáže, ale aj chce
pomôcť tým, ktorí neodmietnu, ale
v pokání prijmú Jeho pomoc.
V Písme máme precedens: môžeme tam
napríklad
čítať nielen o zničených mestách Sodome a Gomore,
ale aj o zachránenom Ninive.
Kniha je
rozdelená na dve časti: 1. časť má názov „Z Božieho
Slova“, pretože obsahuje päť kníh z Novej zmluvy (tri evanjeliá a dve epištoly)
a dva výbery z Božieho Zákona (Dekalog a Prikázania Ježiša Krista); všetko
v preklade do slovenského jazyka súčasného (teda nie archaického, ako je
to takmer vo všetkých ostatných dostupných slovenských prekladoch Biblie).
V 2. časti „O Božom Slove – Svetle“
čitateľ nájde veľa užitočných informácií o Božom slove, a to nielen
„teoretických“ (teologických), ale aj veľmi praktických, ktoré by mohli
prispieť k tomu, aby sa Božie slovo stalo dobre pochopiteľným, teda lepšie
prístupným aj tým, ktorí sa možno s ním ešte nestretli, alebo majú
ťažkosti orientovať sa v ňom. No tieto informácie môžu pomôcť aj tým, ktorí si
možno z Biblie aj občas čítajú, ale nevedia o nej prakticky nič,
a preto môžu niektoré jej časti vnímať nesprávne, chápať nepresne. S nepresnou (alebo zle pochopenou) informáciou je to však
podobne, ako s polopravdou – môže byť niekedy rovnako zlá (ak nie ešte horšia)
než zjavná nepravda.
|
29. PRED BRÁNOU EXITU a ZA BRÁNOU TRANSITU
autor: M. B. BenJan; očet strán: 168; väzba: mäkká (V2); jazyk:
slovenský; formát A5m; rok vydania: 2021; vydavateľ: KNIHY-BENJAN (MBKB); ISBN: 978-80-8141-264-6

O čom je táto kniha? Ak by sme preložili symbolický
jazyk jej názvu do „profánnej reči“, znel by asi takto: „O poslednej fáze
života človeka, a o tom čo ho čaká po smrti“.
Kniha má štyri časti. Tri časti sú venované poslednej
fáze života človeka (1. časť je zameraná na choroby, 2. časť na starobu,
3. časť na terminálne chvíle). No a tomu, čo nás (asi) čaká po (tomto)
živote, je venovaná 4. časť knihy.
Posledná fáza života má, pochopiteľne, isté zvláštnosti.
Tie napriek veľkej individuálnej rozdielnosti, majú niečo spoločné (alebo aspoň
podobné): ak vynecháme niektoré mimoriadne situácie, ako je napr. pokročilá
demencia, kóma a pod., je život „v tieni brány exitu“ ovplyvnený:
1. 1. Po telesnej
stránke: často (i keď nie obligátne, a nie u každého v rovnakej miere)
bolesťami a obmedzeniami, spôsobenými rôznymi chorobami alebo involučnými
zmenami.
2. Po psychickej
stránke: uvedomovaním si blízkej smrti, a všetkým, čo s tým súvisí.
Prejavovať sa to môže rôzne – pokojnou odovzdanosťou, cynickou rezignáciou, ale
najčastejšie úzkosťou a obavami: „Čo bude s tým
(a s tými), čo tu zanechám?“, alebo strachom, zmätkom, panikou: „Čo
bude so mnou?“ „Aké to bude, aká
hrôza ma čaká?“
3. Po duchovnejstránke.
Tu sú odlišnosti najväčšie.
Záleží na presvedčení človeka, na tom ako
žil, a čomu (komu) veril, na „paradigme“,
ktorá určovala jeho myslenie
a konanie. Práve to ovplyvňuje
najpodstatnejšie celé bytie človeka. Teda
aj to, čo bolo uvedené sub 1. a 2.: ako vníma
a znáša svoje telesné
pocity, aká je jeho psychika: či v nej prevláda
nádej a pokojná odovzdanosť
alebo beznádej, strach a zmätok.
Autor vychádza z faktov – z empírie (skúseností
vlastných aj iných ľudí) a z vedeckých poznatkov. A tam kde tieto dva
zdroje neposkytujú žiadne informácie (teda najmä vo veciach, ktoré sú obsahom
4. časti), opiera sa o „relevantné indície“, založené na jedinom spoľahlivom
zdroji, ktorým je podľa autora Písmo. Pritom nezostáva iba pri opise, pri
konštatovaní, ale snaží sa z prezentovaných faktov dospieť
k záverom, ktoré môžu poslúžiť ako cenné praktické rady.
|
30. CREDO!!! VERÍŠ? Ale KOMU, ČO, V ČO? VYZNÁVAŠ? Ale ČO, AKO?
Autor: M.B.
BenJan; vyd. MBKB; ISBN:978-80-8141-268-4; 152 strán;
A5;
Latinské slovo „CREDO“ znamená „VERÍM“.
A týka sa každého človeka. Myslíš, ak si
náhodou „neveriaci“, že teba nie? Omyl! Každý človek verí. Rozdiel je iba
v tom, komu, čo, resp. v čo verí. Každý človek predsa dôveruje niekomu, niečomu, a je
presvedčený o istých veciach, o ktorých sa sám osobne nepresvedčil –
z rôznych dôvodov (možno nemohol, možno nechcel). Dokonca aj agnostik verí
– je presvedčený, že niečo je nepoznateľné; a pritom tomu často verí iba preto,
že mu chýbajú relevantné informácie (z objektívnych alebo subjektívnych
príčin).
Áno, miera
poznania – ktorá závisí od množstva informácií, ich spoľahlivosti, ale aj od
schopnosti ich spracovať – to je to podstatné, prečo človek verí, resp. komu /
čomu verí. A práve toto je hlavnou príčinou veľkých rozdielov medzi ľuďmi
– rozdielov v ich názoroch, presvedčení, viere.
Hlavne o tom
je táto kniha... No nielen o rozdieloch, ale aj o dôsledkoch tých
rozdielov. Pretože tu nejde iba o „akademickú záležitosť“, ale o veľmi
praktickú vec. Týka sa to totiž priamo života človeka – ide tu doslova o
„otázku života a smrti“.
Slovo „credo“ má
však aj iný význam – „VYZNANIE“. Nemenej
dôležité ako KOMU, ČOMU a V ČO veríš, je aj
to, čo s tým „verením“ spravíš.
Či sa ono stane iba tvojím súkromným,
„utajeným“ intelektuálnym
presvedčením, a
či sa k nemu priznáš – teda či
ho vyznáš. Pritom záleží okrem toho,
ČO vyznáš, aj na tom, AKO to vyznáš.
To vyznanie by malo totiž byť aj „odovzdávaním iným“. Musí preto byť úprimné, pravdivé a podložené – má vychádzať
z osvedčených prameňov a spoľahlivých informácií! A navyše nech je jasné
(jednoznačné a zrozumiteľné)! Aj o tom je táto kniha.
|
- 31. KVAPKY BOŽIEHO SLOVA NA CESTU VIERY KRESŤANOV
- autor: M. B. BenJan; počet
strán: 300; hmotnosť: 400 gr.; väzba: mäkká (V2); jazyk: slovenský; rozmer:
148 x 210 mm; rok vydania: 2022; vydavateľ: KNIHY-BENJAN (MBKB); ISBN: 978-80-8141-276-9
Cesty viery (k Bohu
i s Bohom) nie sú stereotypné, nie sú u každého rovnaké, ale predsa
len majú mnoho spoločného. Majú predovšetkým rovnaké
pravidlá, a tiež sa
na nich občas vyskytujú podobné „kolízne
situácie“. Ako na mnohých iných
cestách, existujú totiž aj na nich úskalia,
zákruty, nebezpečné úseky, ktoré
neraz spôsobia „problémy“.
- Pri niektorých z tých problémov by mohli pomôcť tieto „kvapky“.
- Naše
kvapky sú v niečom podobné tým, ktoré
sa
používajú v medicíne: sú to malé
dávky účinného lieku, a sú
určené na
použitie pri niektorých problémoch. Ibaže
v našich kvapkách tým účinným liekom nie je chemická látka, ale Božie
Slovo. A tie problémy, na ktoré je liek určený, nie sú telesné, ale
duchovné.
Tieto kvapky
sú teda citáty oslovujúceho Božieho
slova („rémy“), ktoré v minulosti niekoho oslovilo, a on, resp.
oni ‒ ide totiž o viacerých (niektorých i všeobecne známych) veriacich
kresťanov ‒ na to oslovenie nejako pozitívne reagovali. Iste viaceré z 295
v tejto knihe uvedených oslovení (biblických citátov s krátkymi úvahami),
by mohli pomôcť aj vám, ak ste sa ocitli v podobnej situácii, ak čelíte duchovným
problémom na svojej ceste viery.
|
32. UMENIE MYSLIEŤ a ROZUMIEŤ (myslieť nezmeneným rozumom, rozumieť zmenenou mysľou)
Autor: M.B. BenJan; počet strán: 104; ilusr.,väzba: mäkká (V2); rozmer A5 (148x210), rok vydania: 2022; vydavateľ: KNIHY-BENJAN; ISBN:
978-80-8141-281-3
Myslenie
je v podstate umenie, žiaľ,
v súčasnosti u väčšiny ľudí už
„stratené“; myslenie je u nich
„zmenené“ (porušené). Našťastie
nie nenávratne. Preto je treba pokúsiť sa opäť
nájsť ono stratené umenie myslieť. Nahradiť chaos
v hlave poriadkom.
Podmienkou je „myslieť hlavou“ („nezmeneným
rozumom“), rešpektovať fakty
a ctiť si morálku. O tom je prvá časť knihy.
Rozumieť niečomu (poznať pravú podstatu vecí a
udalostí) si vyžaduje niečo viac ako iba správne myslenie. Je treba poznanie
postaviť na základe, ktorý je dostupný iba tzv. „zmenenej mysli“. Čo je to však
zmena mysle („metanoia“)? O tom
je druhá časť knihy. Správne myslieť a rozumieť je dôležité
nielen kvôli svojmu duševnému komfortu, úspešnosti (v profesnej
kariére a iných aktivitách), kvôli našim blízkym (kvôli pokoju
a pohode v rodine, zamestnaní, spoločenstve, ktorého je človek súčasťou),
ale aj kvôli vlastnej budúcnosti, a to aj (ba najmä) tej poslednej. Čiže dôležité je to nielen z pragmatického hľadiska, ale
aj sub speciae aeternitatis.
|
33.
O
srdcovom infarkte
(A5,
20 strán).
Výskyt
ischemickej choroby srdca (teda aj srdcového infarktu) možno
podstatne znížiť (v niektorých
krajinách sa to podarilo), avšak len za predpokladu, že
rozumnosť civilizovaného a vzdelaného homo
sapiens 21. storočia sa prejaví aj v tom, že sa bude riadiť
tým, čo ľudský rozum (vedecký výskum a
skúsenosti) v tejto oblasti zistil, že sa bude vyhýbať
tomu, čo ohrozuje jeho integritu, existenciu, život; že sa
teda nebude správať ako malé dieťa alebo
primitívny tvor, ktorý uverí, že je oheň
horúci, až keď do neho strčí prst; lebo následky
takéhoto “popálenia” –
srdcový infarkt, o ktorý si človek neraz celou svojou
životosprávou priam “koleduje”, môžu
byť tragické. Ako sa správať, čo treba robiť a čomu sa
vyhýbať stručne a zrozumiteľne podáva táto
brožúrka, ktorá síce vyšle pred
viacerými rokmi, ale jej obsah je stále
aktuálny, platný.
Autor
mal počas svojej dlhoročnej praxe (pri liečení pacientov s
chorobami srdca a ciev, ale aj pri prednáškach a
osobných rozhovoroch) veľa možností poznať, čo
ľudí zaujíma, ale aj to, v čom majú najviac
nejasností, poprípade o čom mávajú
úplne skreslené, nesprávne predstavy.
Niektorí sa so svojimi otázkami a problémami
lekárovi nezdvôveria, ale hľadajú radu buď
u svojich priateľov a známych
(“skúsených mazákov”), ktorí
sú postihnutí rovnakou alebo podobnou chorobou. A
tak neraz získavajú neodborné, nesprávne
informácie, ktoré môžu viac
uškodiť ako prospieť. Na základe týchto
poznatkov autor zhrnul najčastejšie a z hľadiska
praktickej prevencie srdcového infarktu
najdôležitejšie otázky. Tieto otázky
spolu s odpoveďami na ne tu predkladá vo forme akéhosi
“rozhovoru” s nádejou, že tým, ktorí
majú úprimný záujem o svoje zdravie,
tento “rozhovor” môže pomôcť.
A tým, ktorí sa nechcú
aktívne podieľať na vytváraní a udržiavaní svojho zdravia buď z pohodlnosti
alebo preto, lebo si myslia, že ochrániť ich pred prípadnou tragickou
príhodou, je výhradne vecou zdravotníkov, odkazuje:
»Srdce je síce “zázračný”
orgán – pumpa, ktorej “technické parametre”, spoľahlivosť a trvanlivosť
neporovnateľne prevyšujú akékoľvek zariadenie vytvorené nesmierne vyspelou
technikou 21. storočia, no má predsa len jednu “nepríjemnú” vlastnosť, že
totiž (na rozdiel napr. od iných, tiež životne dôležitých orgánov, ako sú
obličky, pečeň, zažívacie orgány a pod.) aj krátke zastavenie jeho činnosti
(nad 3 minúty) vedie k smrti (resp. k trvalému poškodeniu mozgu), a tak
lekárska pomoc, čo aká rýchla, príde obyčajne neskoro.
Ak
hazardný hráč riskuje stratu svojho majetku, ľudia ho
(oprávnene) považujú za hlupáka, blázna,
úbožiaka. Za čo považovať toho, kto hazarduje s
najcennejším majetkom, ktorý človek má
– so svojím životom, ktorý je jediný,
jedinečný, neopakovateľný?
Uvažujte.
Verím, že aj u vás rozum zvíťazí nad
vášňami a inými “neresťami”, ako
sú napr. pohodlnosť (lenivosť), požívačnosť
(pažravosť), otrocká závislosť na cigaretách,
alkohole atď.
Prajem
vám, aby ste sa nielen odhodlali započať so správnou životosprávou, ale najmä
– aby ste pri nej vytrvali.«
|